Zokni

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

Tavaly már készítettem házi-zoknikat, de azok igazából nem zoknik voltak. Most valóban zokni készült. Konkrét kérésre.


Mielőtt nekifogtam, végigolvastam az Index zokni-fórumát.
Arra jutottam, hogy olyan zoknit készítek, aminek az orra és a sarka cserélhető - ezek vásnak el többnyire, - így kötöttem egy lyukas csövet a zoknifonallal együtt megvásárolt szem-táblázatnak megfelelően. Dupla patentmintát választottam, mert szerintem, ez a legrugalmasabb.


A csövet segédszállal 72 szemre kezdtem 2. tűvel, alulról, felfele kötöttem; a sarkának a 76. sortól szaporítottam 8-8 szemet, a 90-től készítettem el a sarok-lyukat (itt is segédszálakat használtam). A szárának annyit kötöttem, amennyi az 50 gramm fonalból maradt. Elvileg ez volt a 46-os lábra jó méret, viszont próbakor kiderült, hogy kicsit hosszú (nem bontottam le, szóval az is marad...), a papír-sablonnal ez nem ütközött ki.


Miután kész voltam, felszedtem az ujjak, majd a sarkoknál lévő szemeket és két oldalon fogyasztva kialakítottam a zokni véget és közepet. Itt ütközik ki a módszer hátránya - a végén el kell dolgozni a szemeket. Nekem az elvarrás - egyelőre - nem jött be, mert annyira picik voltak a szemek, hogy egyszerűen nem láttam. Ezt ki fogom 5-6. tűvel és jó vastag fonallal kísérletezni, mert képeken olyan jól néz ki. Úgyhogy azt találtam ki, hogy a fonákján kötöttem meg az orrokat és a sarkot, de sima szemekkel - vagyis a tűk a munka előtt voltak. Ez olykor eléggé megnehezítette a kötést. A végén két tűre húztam át a szemeket és két-két szemet összekötve leláncoltam a munkát. Kívülről nem olyan szép, mintha varrva lenne (vagy folyamatosan kötve), belülről viszont nem zavaró.


Amit másképp csinálnék:
  • Úgy igazítanám, hogy az oldal első és utolsó szeme fordított, majd sima legyen, mert a sima előtt sokkal szebb a szaporítás.
  • Kb. 3-5 centivel lehetne rövidebb is, mint a talp-hossz.
  • A legfelső néhány sort csőkötéssel kötném, mert a csőkötést sokkal szebben lehet befejezni, mint a dupla-patentet.
  • Nem fogom külön kötni az ujjakat és a sarkat. (Ha tönkremegy, újrakötöm. Vagy párnatömésre felhasználom.)
Amit nem:
  • Maradok az alulról-felfelé módszernél.

Ha azt számítom, hogy már az alapanyag is 750 (olcsón!!) és töltöttem vele kb. 30 órát - vajon megéri? Csakis különleges embereknek.

Ez a minta szabadon felhasználható, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

    Megjegyzések

    1. tök jó és mekkora! a sarkára ezt próbáld ki: http://www.youtube.com/watch?v=_yVikAvPuE4&feature=related0

      zoknira nem próbáltam de elvileg ezzel sokkal könnyebb a sarok, nálam elefánt fül készült így :)

      VálaszTörlés
    2. A levarráshoz: Akkor jó, ha első szembe felülről szúrok, második szembe belülről.

      VálaszTörlés

    Megjegyzés küldése