Ügyködések

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

Gondoltam egyet: gyorsan készítek egy kézmelegítőt. Először próbálkoztam egy rózsaszín fonallal, de aztán meggondoltam magam (nem elég koszálló, és amúgy is túlzás) és előkerült az egyik zoknifonalam.

Hogy mégse tök egyszerű legyen kötöttem bele egy kis csipkemintát is - ugyan ez nem szembetűnő a végeredményben (részben kísérlet is volt: mit bír el a csíkos fonál; hát, nem sokat...)

Forrás: Minerva Kötőmintakönyv

A kézmelegítő: 19 szemre (36) csőkötéssel kezdem, 3 sor. Majd dupla patenttel kötök 34 sort, körben. A 35. sorban elölről/hátulról az 5. szem után/előtt egy szemet szaporítok, majd a 11 szemből álló csipkemintát és a dupla patentet kötöm tovább. A csipkemintát négyszer ismétlem,  majd ekkor (a 100. sorban) a hüvelyujjnak leláncolok 12 szemet (illetve nem leláncolom, hanem segédszálra veszem) (a csipkeminta a kézfejen helyezkedik el) és ezzel egyidejűleg 8 szemet kezdek el helyette kötni, valamint a csipkemintát befejezve újra  dupla patentet készítek, a +1 szemet fogyasztom. A 20 sor után ismét csőkötéssel folytatom, 2 sor és elvarrom a szálakat -> a csőkötés túlzásnak bizonyult, elég csak sima patenttel folytatni, az elvarráskor kellően lazán érdemes dolgozni.  

Miután a kesztyűvel végeztem, és csak 50 g fonalat igényelt a pár, úgy döntöttem, hogy kötök hozzá egy pár zoknit is.



 

Na, és mindez semmi, mert készül hozzájuk egy sálacska is; minden végződésemen legyen már ugyanaz a minta. 


Tapasztalatok összegzése:
  • A minimál minta a legmegfelelőbb ezekhez a fonalakhoz. Még a patent is sok, a simakötéssel viszont szépen kiadja magát.
  • Most 4-es tűvel csináltam a zoknikat. (kivéve a csőkötés első sora, ott 2-es tű kellett, különben ronda az orra: túl nagyokká nőnek a hurkok...) Kétségtelenül szaporább, de az ízlésemhez túl laza a minta. Úgy gondolom, hogy ez női zokniknál még elmegy, de a férfi zokniknál lyukas-érzetet keltene, szóval ott inkább a 2-es/3-as tűnél maradok.
  • Az orra tök jó lett: asszimmetrikusan csináltam meg, a belső oldalon csak 3 szemet, míg a külsőn 12 szemet szaporítottam .
  • A sarka szuper lett. A múltkor már rájöttem, hogy kívül-belül módszerrel kell elvarrni a szálat (vagyis az első szembe kívülről öltök, a másodikba belülről, és persze a csőkötésnek megfelelően a páratlan és páros oldalt felváltva öltögetem össze). Most nem a szélén fogyasztottam, hanem a szélétől a 2. és 3. szemeket kötöttem mindig össze, megfelelően döntve; nem lett lyukacsos, így tökéletes. (Hozzáteszem, hogy akár folyamatosan is meg lehetett volna csinálni, mert a lyukminta elbírja a lyukakat is, de utólag megkötve egyrészt kényelmesebb, másrészt a csíkokban nincs szakadás - végül is ez utóbbi miatt döntöttem az utólagos megkötés mellett.)
  • A felső passzé még nem tökéletes. Túl szoros is lehet ezzel a módszerrel (vagyis ajándék-meglepinél kockázatos). A következő alkalommal a visszahajtós megoldást fogom kipróbálni, ami azért is előnyös, mert abba akár gumit is lehet utólag vezetni.
  • A vádli-szaporítás csúcs. Végül is az arányosítás módszerével határoztam meg az annyit: vettem egy leeső fonaldarabot, a bokámnál kötöttem egy görcsöt rá, majd a vádlim legszélesebb pontján, majd a zokni tervezett végénél. Ezekkel a göböcskékkel jól látszott, mi mekkora, és tényleg jól sikerült a szaporítás-fogyasztás.
A minták szabadon felhasználhatóak, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések

  1. Tényleg nem nagyon kell minta ehhez a fonalhoz, pedig szép minta.
    A szett tök jó lett!

    VálaszTörlés
  2. És gondolom, most már érthető, hogy a családban miért voltak NB1-es focisták. :-DDDD

    VálaszTörlés
  3. Ejhaj-tyűha-nahát! Te aztán tudsz! Azt hiszem, a zoknikötés elsajátításával még várok, ez nekem túl bonyolult.

    VálaszTörlés
  4. Nehéznek nem nehéz, csak lyukas csöveket kell kötni hozzá. ;-)

    Inkább hosszadalmas. Főleg, ha a 100-200 forintos pamutzoknikhoz hasonlítom az árát...

    VálaszTörlés
  5. Megköthetnéd egyszínűben is, nekem van aldisfonalban-küldök, ha akarod.

    Aztán tervezhetnél is egyet, közös kötésre is. ugye most mezítláb vagyok, kéne kötnöm egyet...

    VálaszTörlés
  6. Most az a tervem, hogy a Sock Innovationt végigkötöm. Az 15 pár zokni... (És arra meg is vannak a fonalak.)
    Utána még nem tudom, de van egy szuper mintákat tartalmazó könyvem a Socks, Socks, Socks - talán azzal folytatom.
    És az is lehet, hogy más irányban fogok kutakodni. :-D
    Hétfőn majd megmutatom. (Még a fonalat gombolyítom hozzá. :-D) Addig pedig nagy titok.

    VálaszTörlés
  7. Szép kis család lett... annyit biztos. A színei jól illenek egymáshoz és valóban önmagában is megállja a helyét a csíkozás.

    VálaszTörlés
  8. Igen, szerintem is jól sikerült ez a fonal. Lustakötőknek tényleg ideális. :-D

    (És imádom a tapintását. Nagyon puha, finom.)

    VálaszTörlés
  9. Nagyon szép együttes. Annyira jópofák ezek a fonalak, de tényleg nem birnak el mintát, peddig jó ez a minta. Ha lesz majd időd és kedved és persze nem gond, akkor megoszthatnád velem a jelmagyarázatot, talán megkötöm egy kis kardigánban. Nem sürgős mert most elvagyok havazódva, csak amikor kedved lesz rá. Előre is köszönöm szépen. Ez a zokni kötés még eddig nálam hiányos terület, de talán majd egyszer kedvet kapok hozzá.

    VálaszTörlés
  10. A háromszögek értelemszerűen jobbra vagy balra dőlő fogyasztások (simán összekötött szemek), a kerek lyuk a ráhajtás, a fekete pötty fordított, a körben + csavart sima (ez oda-vissza soroknál nem volt mutatós, úgyhogy a sálnál csak simán kötöttem a szemeket; a zokninál jól jöttek ki a csavarások), a dombocska az 3 szemből készül úgy, hogy összességében jobbra dől az egész, de a három szemet nem egyszerűen összekötjük, hanem a jobbra dőlő alatt balra dőlnek a szemek (vagyis az első két szemet hátulról egyszerre leemeljük a tűről, majd így felcserélve a szemeket visszacsúsztatjuk és egyszerre lekötjük a 3 szemet).

    A minta 11 szemből áll.

    VálaszTörlés
  11. A páros sorokat fedetten kötjük. (A 10., 12., 14., 16. sorban a szélső ráhajtásokat fordítottan.)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése