Boleró, vagy kardigán?

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!


A Capecho eset.

A mintát a Vogue Knitting 2006-2007 Winter számában találtam, a címlap (2.) modell. A tervezője Norah Gaughan.


Érdekességei:
  • ötszögekből áll (emiatt szerintem nagyon nehéz elképzelni, mert nem lehet kiteríteni a síkban), ami rendkívül mozgalmassá teszi a mintát,
  • moduláris,
  • csavart-mintás,
  • az I-cord szél nem külön készült el;

 valamint amit én tettem hozzá:
  •  körben készültek az ötszögek,

  • a gallér is modulárisan készült,
  • későn jöttem rá, hogy a galléron I-cord szél van (3 wyib...), már a 2. ötszögnél jártam... Mivel nem volt kedvem lebontani az egészet, ezért csak a hibás szélt javítottam ki. 

  • nincs benne semmiféle varrás

 Probléma
  • a kötésminta egyszerűen rossz. Nem az ötszögek leírása, az összeállítás, hanem a próba-kötés és a minta kiosztása (nem veszi figyelembe, hogy csak keresztben szélesebb az ember, hosszában már nem...)
  • Ha láttam volna ilyesmit valaha egy boltban, akkor  rögtön kiderült volna, hogy nagy lesz. Az is igaz, hogy újsággal, vagy textilmaradékkal lemodellezhettem volna. Végül is az ötszög szerkesztése megoldható probléma. (Persze egyszerűbb, ha már egy megszerkesztett szabályos ötszöget nagyítunk fel tetszőleges méretűre. Csak mondom...  Középpontosan: megadok egy pontot és a kívánt arányt (2-szeres, stb.) rámérem körzővel. Esetleg az első ötszöget használom sablonnak.)
    A próbakötéshez kis info: a boleró alja legyen akkora, mint a mell alatti kerület. Ehhez 6 ötszög szükséges, de ezek nem érik körbe a törzset, kb. 2 oldalnyival rövidebb szükséges. Tehát az ötszögek oldala egyezzen meg a mell alatti kerület nyolcadával. Ekkor viszont valószínűleg rövidebb lesz a szükségesnél.
    Tanulság: mielőtt nekiállnék egy teljesen ismeretlen technikájú és szabásmintájú mintának, előzetesen beírom a címét és a szerzőjét barátom, gúgölbe. De legalább a Ravelryn megnézem. Javaslom nektek is.
    Néhány hasznos link: knittersreview.com , sok más gyönyörű kép között,
    Végül is Lujzerlen leteszteltem a Capechot. Ő olyan sovány, hogy minden jól áll neki. Azt a hatást, amit a Vogue-os képen lehet látni, úgy tudtam elérni, hogy egy fonallal hátrakötöttem az elöl olyan rondán kilógó szárnyat. Azt sehogy sem lehet eltüntetni. Viszont ami egy babán elfogadható, az egy ruhadarabon már nem annyira... Az ujja megoldását sem tartom nagyon szerencsésnek.
    Úgyhogy letettem ugyanennek a megvalósításáról. (Ti. sok munkával iszonyú kövérnek nézhessek ki. Mit tegyek a hiúságom...)
    A Lujzerl-módszert megőrzöm; nagyon szuper modell-baba lett.

A kardigánom

Mivel oktondi módon a gallérját nem az elejétől kötöttem, hanem a végéről, így azt teljesen vissza kellett bontanom, majd lebontogattam a második sor ötszögeit és hármat a felső sorból. (Szóval 9-ből ötöt bontottam.) Azt terveztem, hogy a karöltőig cikk-cakkban fogom kötni, de kiderült, hogy két oldal elegendő a karszélességhez, így rögtön az alul elhelyezkedő négy oldalt folytattam, nem kellett semmit sem trükköznöm. Annyit tettem meg, hogy a szélek három-három fordítottját lefogyasztottam kettő-kettőre. A próbálgatás során kiderült, hogy egy szűk, testre simuló fazon igazán jól mutatna, némi berakással a csípőnél - amolyan pruszlik-szerűen. A 3. csavarás után, a 30. sorban szaporítottam a varrások mentén a csípőrészhez 18-18 szemet. Az 50. sorban leláncoltam. A karjához felvettem a szélszemeket és folytattam a mintával. A 9. csavarás után készítettem el a hullámokat, minden 2. sorban a fordítottakba ráhajtottam egyet-egyet, illetve kettőt-kettőt és leláncoltam.

Az eleje sűrű gombsorral záródik, amit horgoltam, mert erősnek kell lennie, gyakorlatilag ráfeszíti az idomaimra a kabátkát. Két sor hamis rövidpálca után egy sor rövidpálca, majd kialakítottam a gomblyukakat. A gombos oldalon a rövidpálcasorba horgoltam bele a gyöngyöket, majd még egy hamis rövidpálcasor után horgoltam néhány rövidpálcasort, hogy eltakarjam a lyukakat.

Meglepő módon most jött ki az etno is rajtam.

 

Nekem nagyon tetszik. Eleink tudtak valamit...

Ez a minta szabadon felhasználható, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések

  1. Nagyon jó lett a végeredmény (mármint a második)! És állati csinos vagy benne kigombolva és begombolva is. :o)

    VálaszTörlés
  2. Ugye? :-D

    Menet közben jöttem rá. Eredetileg kis rövid bolerót szerettem volna. Aztán kiderült, hogy jobb, ha folytatom. És most divatos (később pedig hagyományőrző). ;-D

    VálaszTörlés
  3. Jó lett, nagyon ügyesen megoldottad. És külön jó, hogy a "bénázást" is leírtad, na meg a happy endet :) Csilla

    VálaszTörlés
  4. De "suker" vagy benne:) Nagyon jó :) Sebestyén Mártán is el tudnám képzelni :D

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jól nézel ki a cuccban! :)
    Nem csoda, hogy elcsábultál, különleges és nagyon vonzó a kép a boleróféléről, bár tulajdonképpen nem is látszik kötésnek, inkább nemeznek vagy ilyesminek.

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen!
    Örülök, hogy nem csak nekem tetszik. :-D

    VálaszTörlés
  7. Ez annyira csinos lett, hogy le a kalappal. Meg az ugyessèged elott is.
    Ezt màr èn is nèzegettem, de nagyon maceràsnak tuntek az otszogek, igy ahogy vègigolvastam amit irtàl, gondolatban vàllon is veregettem magam, amièrt a hatodik èrzèkemre hallgatva nem kezdtem bele...
    De àllati csinos tènyleg...

    VálaszTörlés
  8. Nagyon különleges darab, jól áll neked! Ügyes vagy és kitartó! Gratula!

    VálaszTörlés
  9. Elképesztő darab!!!
    Gyönyörű, minden elismerésem érte!!
    Ági vagyok, a lelkes zugolvasó :)))

    VálaszTörlés
  10. Ismét köszönöm! Nagyon jólesik! :-D

    VálaszTörlés
  11. Jaj de szép!!!Különleges,finom,elegáns darab!Szuper csinos vagy!:-))

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése