Italporos festés - tapasztalatok

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

A bemutatott módszerem szerint nem kell a fonalat főzni, elég csak beáztatni. Ez a növényi festékeknél is elfogadott módszer. Nem kifejezetten gyors, viszont egyszerű és nem kell hozzá külön konyhafelszerelés, csak néhány befőttes üveg, margarinos doboz és egy tálca. Növényi festékkel nem napok, hanem inkább hetek kellenek az eredményhez és érdemes kirakni a befőttesüveget a napra: mintha kovászos uborkát csinálna az ember.
Sokan kételkednek a festés tartósságában, erre mutatok néhány példát. Vegyesen használtam a különféle ételfestékeket: az italporokat és a tojásfestékeket.

Kétféle festést csináltam, de sajnos csak az egyikről vannak képek. Egyrészt kicsi szakaszokat festettem a fonalon - erről van kép, illetve szétszedtem a motringot nagyobb szakaszokra és ezeket festettem egyszínűre. Ez utóbbival tömbök alakultak ki, előbbivel a szokásos tarka-barkaság.

A folyékony tojásfesték.

Szivárvány.
A színek közötti részt innen is - onnan is belemártogattam a festékbe.

Ennyi maradt a pigmentekből...

Az alkotó pihen - a mű szárad

Kész!

4-6 év elteltével:

A művek: a fonaldarabkás, a tömbben festett, és két tarka-barka 

Füzetborító, pelenka-külső (sosem mertem használni...), egy kardigán, egy csavarópólya

Árnyalatok

Ez 6 éve változatlan, nem volt mosva


A pólyát kis igénybevétel érte: sem forró víz, sem vizelet, sem babanyál,
mosva többször volt, a színei gyakorlatilag nem változtak.

A pelenka. Ugyan használni nem használtuk, de ez volt a leginkább kitéve a károsító hatásoknak: ugyanis a vízhatlanság érdekében gyapjúviasszal kellett kezelni: vagyis nagyon forró, 40 foknál melegebb vízben kellett áztatni. Ezt a festés nem viselte jól, teljesen kifakultak a színei - bár ezek inkább klasszikus gyapjúszínek, mint az összes többi. Narancs nem volt benne eredetileg sem.

Kardigán (majd leírom a mintát, öröm az ilyesmit készíteni, akkor is, ha sok hasznát nem láttuk.) Ezt ráadtuk a gyerekre párszor, már a fogzós időszakban. És azt nem bírja. Ugyan ezen a kardigánon nagy nyomot nem hagyott, de a többi ruhácskáját bizony megfogta a kioldódó festék. Ugyanez igaz a zoknifonalakra is, a gyereknek volt abból készített kardigánja is, és engedi az is a színét. A babanyál igen erős anyag.  Ez többször volt mosva, nyúzva, valamivel fakóbb, mint a megkímélt tárgyak, de élénkek maradtak a színek, nem fakult egyik sem ki.

Csak az élvezet kedvéért.

A/5-ös füzet és a 62-es méretek (gyk.: az már nem igazán újszülött)

Nekem az a véleményem, hogy érdemes így festeni a kevéssé használt darabokat, kímélve kezelni, mert a színek valóban élénkek és vidámak. A nagy igénybevételnek kitett ruhadarabokat nem érdemes ételfestékkel készíteni, legyen az babanyál, eső, forró víz. Ezeket nem állja, és kiengedi a színét (a pamutból kimoshatóak.) Mivel viszonylag biztonságosak az ételszínezékek (a többi gyapjúszínezékhez képest, persze), ezért szerintem a gyerekjátékokra való fonalakat is érdemes ezekkel festeni.

Amennyiben szeretnéd megosztani ezt az infot, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések