Bordó kardigán, sapka, sál

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!


A projektet 2012-ben kezdtem... Egyben készült, nagyon széles passzérészzel. Hordozós kardigánnak szántam, olyannak, amit babával és baba nélkül lehet hordani, elöl és hátul. A váza el is készült, meg a betét is, aztán egyszerűen nem volt otthon hozzá gomb. "Olyan" gombot egyébként a mai napig nem találtam: egyszerű, mosható, nyúzható, olcsó fagombot kerestem, amit a középiskolai éveimtől egészen nagyjából 2000-ig bárhol vehetett az ember, de kiderült, manapság nincs, nem kapható. Ami van drága, és nekem kellett volna kb. 20 - a fonalam ehhez került 0, azaz nulla forintba (egy már szétment poncsómat bontottam le.) 
Szóval ezek után állt a kézimunkás sarokban a kardigán és porosodott, olykor molyok vették körbe...

Most télen aztán gondoltam egy nagyot: lebontottam. Majdnem teljesen le kellett bontani, csak a passzé és vagy 20 sornyi sima maradt meg, a kivágások miatt. Szerencsére alulról felfelé csináltam, de egyben az egészet, az ujját sem utólag raktam bele, hanem azt is felülről lefelé, hozzákötve a karöltőhöz. Ez az újabb verzióban is maradt, egyszerűen azért mert sokkal szebb, és lusta is vagyok: utálom a végső munkálatokat. Itt például csak a gombokat varrtam el és a vállán 2-2, plusz az ujjain 1-1 véget kellett eldolgoznom, a nyakát, meg a gombokat rávarrni. Ez azért már elég jó!

Ha már így sikerült, hosszabbra csináltam meg: combközépig ér, így rövidebb ruhával sem fázok nagyon télen, csak egy 10-15 centi lóg ki a csizma és a kabátom között.


Egyben kötöttem, a próbakötés után kikalkulálva a szemszámot: 4-gyel osztható+2+12. Ezt osztva kettővel, meg egy szemre kezdtem csőkötéssel, majd 3 sor után váltottam: szélszemekkel együtt 6-6 sima az elején és a hátán, köztük pedig dupla patent.

A gomboláspánt közelről.
A módszer miatt számolni nem nagyon kell, valahol kötés közben beraktam a kötésjelölőket a negyedekhez. A 6 simából a dupla lustakötést kötöttem, gomboláspántnak úgy, hogy az egyik oldalon 12 soronként kialakítottam a 3. szem után 1-1 gomblyukat.
Innentől kezdve csak kötöttem, kötöttem, kötöttem - a passzét.

Ez a valódi színe. És a passzé.
Mikor már nagyon nagy volt, akkor kötöttem rá még egy kicsit, és csak ezután kezdtem el a törzsét, teljesen simával. Ezt addig kötöttem, míg a karkivágáshoz nem értem, gyakori próbálgatással (egyben készült!)

A kar- és nyakkivágás.
Ennél a pontnál három részre osztottam a munkát: az első és utolsó negyed, valamint középen. A középső részt teljesen egyenesen kötöttem, míg el nem értem a teljes hosszát. Nem láncoltam le, viszont jó hosszú szálvéget hagytam a vállösszevarráshoz. A két rövidebbiket a mellvonalnál elkezdtem fogyasztani: a gomboláspántot folytattam, gomblyukak nélkül, mellettük a sima résznél 4 soronként 1-1 szemet fogyasztottam mindkét oldalon egészen addig, míg elég széles nem lett a nyakkivágás (befért a nyakam.) Utána egyenesen folytattam a vállig. A vállaknál kívülről-belülről öltéssel összedolgoztam a két végét, szépen eldolgoztam a szálakat, de kihagytam a gomboláspánt szemeit. A gomboláspántot folytattam a nyakkivágásnál, mindkét oldalon, a hátánál találkoztak. A háta szemeit a kötés közben kötöttem le a gomboláspánt szélszemeivel. Az itt kilógó szálakat is eldolgoztam. Ekkor felvettem a karkivágás szemeit úgy, hogy a szélszemekbe és a szélszemek közé is öltöttem, majd az első sorban 1 sima, a következő 2 szemet simán összekötjük mintával kötöttem. Folytattam harisnyakötéssel 4 soronként 2-2 szemet fogyasztva az alsó részén (mondhatni a varrásnál.) Magic loop technikával egyszerre csináltam az ujját,  nem számoltam a sorokat! Egészen a csuklóm tetejéig kötöttem harisnyakötéssel, majd dupla lusta kötéssel folytattam egészen a tenyerem közepéig (ez ugyanis magától összeugrik kicsit, kötés közben lehúzza az anyag, csalóka! Sokszor nem is elég csak a tenyerem közepéig csinálni, akár kezet takaróan hosszúra csinálom!) A fogyasztást csak addig csinálom, ameddig kell, egy ideje szűkebb ujjakat kötök, és ilyenkor elég 10-20 szemnyi fogyasztás is.

Az ujja. Ez a kedvenc ujjmegoldásom: ha kell kihúzom, ha kell feltűröm, a minta segít.
A nagy nehezen beszerzett gombjaim. 
Végül vettem 7+1 gombot, Hetet felvarrtam a gomboláspánt lyukaiból adódó helyekre, egyet pedig elraktam tartalékba.

A fonalamból ezután a gyereknek akartam volna egy mini kardigánt készíteni, de merev elutasításba ütköztem. Valószínűleg szúrja a fonál (eddig mindegyik!) Így készítettem egy sapkát.

Sapka:

A duplapatent már csak ilyen...
4,5 körkötőtűvel
35 szemre kezdtem, egyenesen kötöttem 3 sor csőkötést, majd dupla patenttel folytatva ekkor zártam össze a kört. 8 sor passzé után harisnyakötéssel folytattam. Hosszú sapkát akartam, így bőven a fejem búbjáig kötöttem (50 sort), majd 8 felé bontva soronként 8-8 szemet fogyasztva (egy irányba) 8 szemig fogyasztottam (először csak négyet, utána a nyolcat.)

A fogyasztás
Elkezdtem hordani, de engem is szúrt, a szél is átfújt rajta, így vettem hozzá 10 deka bébimerinó fonalat, az első sima, illetve pontosabban fordított sornál felvettem a szemeket, majd ugyanígy kötöttem 50 sort, fogyasztottam 8 szemre a bélését. Nem szúr és a téli zimankót is jól bírtam, kicsit meleg, hideg időre való.

A bélés csatlakozása

Belülről, ha nem szúrna, kifordíthatnám.

Kinn is vagyok, benn is vagyok. 

Na még egy: a passzéval a helyes irányban

Még maradt ezek után is egy csomó fonalam. Vagyis inkább fonáldarabkám. Sajnos nem egyben készült a poncsó nagy része, hanem szabva, így sok pici darabka fonalam volt, cirka 1 kiló. Ezeket az orosz csatolásos módszer egy változatával (a másik végbe húztam bele a szálat, nem önmagába) összeillesztgettem. Szóval nem tudtam mennyi az annyi (és még van vagy kétmaroknyi, 10-15 centis... Babahajnak való!) Mi legyen belőle? Csősál, vagy top lett - amennyire futja! A minta nem saját, már régóta fentem rá a fogam. A kép alapján többszöri próbára sikerült elkezdenem: a simák 3 szemesek, a fordítottak 2, illetve a középsőnél 3. 44 szemmel, JB csodás kezdésével kezdtem, utólag átforgatva a simákat, fordítottra (sajnos azt nem vagyok képes megjegyezni... és annyival meg nem egyszerűbb.) Szóval 44 szem (kétszerese), szélszem, 2 f, 3 s, 2 f, 3 s, 2 f, 3 s, 3 f, 6 s, 3 f, 3 s, 2 f, 3 s, 2 f, 3 s, 2 f, szélszem. A középső mintában a csavarás távolsága 10 sor és ezután a színén rögtön elindul kifelé (visszafelé is), míg a szélső sor csak a következő sorban, majd csavarás és vissza. Középen a balról jobbra ág van felül, a kifelé csavarás pedig kifelé megy alulról. Nem csináltam leszámolható csavarásmintát, ez egy elég ismert csavarási módszer, ez az én ízlésemnek megfelelő és arányú.

A minta
A mellékelt "minta" nem teljesen ilyen, ott elnyújtottabb a kettős csavarás. Amikor elfogyott a fonalam (vagyis majdnem, de elértem a túl rövid darabkákhoz, amihez nekem már nem volt türelmem) összedolgoztam a kívülről-belülről öltéssel a két végét.

A sál kiterítve.

A sál, ahogy hordani szoktam: duplán a nyakam körül.

A maradékot elraktam. A molyoknak(vicc!)

Ez a minta szabadon felhasználható, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések