Gyerekcipők

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

Ma két cipőcskét mutatok. Az egyik a kismama kötelező: A kocsicipő. A másik egy totyogóknak való első cipellő.

A kocsicipő

A babáknak 8-10 centi hosszú, változatos szélességű lába van (3-5 centi.) Nagyon pici, magas rüszttel.
Én egy viszonylag vastag fonalat választottam kevés mozgástérrel.

A kötés menete: egy lekerekített téglalap a talpa. Mikor kész lett, körben felszedtem a szemeket és 6 sor duplalustakötéssel folytattam (2 sor fordított, 2 sor sima.) Mikor elkészült, csak a hátsó résszel folytattam. Durván az egyik oldal felétől a másik oldal feléig simával kötöttem pár sort, a szélén 2-2 szemet lustával végül egy rövidke passzét. Ha kettéhajtom a cipőcskét, 6-7 centi az egész! Mikor ezzel elkészültem a cipő nyelvével folytattam úgy, hogy csak az orránál lévő szemeket kötöttem simával és minden sorban a szélén hozzákötöttem az oldalán lévő szemeket, majd az oldalsó rész szemeiből is 2 sornyit (hogy a cipő nyelve ne bukjon ki.) Ezután ugyanolyan magasra kötöttem, mint az oldalát. Miután kiderült, hogy kislányunk lesz, rózsaszín horgolócérnából láncszemekből horgoltam hozzá cipőfűzőt, amit csak úgy átbújtattam a szemek között.
A szemek száma a fonal + kötőtű kombinációból adódik, próbakötés után ki lehet számolni.
Én vastag gyapjúfonalat választottam, 4,5-es kötőtűt. A talpat 12 szemmel kezdtem, 14 a legszélesebb ponton, a többi szemszám ebből adódik, a kötésmenet alapján.




Horgolt Mary Jane (balerina cipő)


A második cipőt kényszerből készítettem. A lányom fél évesen felállt és szinte azonnal kényszert érzett a járásra. Kapaszkodva már 7 hónaposan is körbejárta a lakást, de persze bárhová mentünk vezetnünk kellett, különben botrányt csinált. Ekkora lábakra csak kocsicipőt kapni!  (Az első cipője 16-os volt, sokáig hordta, mert olyan nagy volt neki először. Tavasztól őszig.)
Mit volt mit tenni, készítettem egyet!

A cipő Catania fonálból, 3-as horgolótűvel készült, egy régi műbőr táska felhasználásával.
Először is: méretet vettem a gyerek lábáról. Ez elég hullámos, a talpboltozat miatt keskenyebb is a kelleténél, tehát kicsit körbe kell rajzolni, némi ráhagyással, a hullámos részeket a hullám felső pontján összekötni. A talpát az ujja és a sarka között vonalzóval meghúzni.
Miután a szabásminta kész, kétszer, forgatva ki kell vágni a talpnak szánt anyagból.
Ezután pelenkaöltéssel körbevarrtam. Ez nem más, mint úgy körbevarrni a darabot, hogy a tűt mindig átvezetjük a cérnán is, ezáltal egy kis hurkot kapunk. (Itt a pinterestes segítség. Megjegyzem én pont fejjel felfelé szoktam tartani az anyagot, mert magamtól elfelé öltök.) Ebbe a hurokba tudjuk a tűt beakasztani, tehát olyan széles öltéseket kell készítenünk, hogy az megegyezzen a horgolásunk öltésszélességével! Ezt ki kell tesztelni varrás közben az első 3-4 öltés után , és vissza kell bontani, ha nem sikerült eltalálni! Utána már "csak" az egyenletességre kell ügyelnünk. Szerencsére elő lehet rajzolni a pontokat!
Mikor körbevarrtuk a talpat, akkor erre rövidpálcasorokat horgolva ki lehet alakítani a felsőrészt. Az elején fogyasztanunk kell, a hátulján nem muszáj, esetleg az utolsó sorban 1-2 szemet, amennyiben szükséges. A gyerek lábát meg kell mérni a fogyasztáshoz!



És eredetileg itt abba is hagytam, ráadtuk a gyerekre és körülbelül 2 másodpercig volt a lábán, mert azonnal lerúgta. Erre azt a megoldást találtam ki, hogy ráhorgoltam a pántot. Amit szintén simán lerúgott, csak már nem hagyta el a cipőt. Nem rögtön. Úgyhogy az oldalára bujtatófüleket horgoltam, amin átbújtattam a pántokat, a bokáján körbetekertem. Ezt már nem tudta könnyen ledolgozni, de még ezt is ellenőrizni kellett, mert előfordult, hogy az orrából kihúzta a lábát. Valahogy.
A képeken a használat utáni állapot látszik, a cipőt mosógépben mostuk. Ezért is választottuk a műbőrt.

Ezek a minták szabadon felhasználhatóak, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések