Blokkok összedolgozása újra átdolgozva

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!


Egy kosár szín.

Az összedolgozáskor két módszert alkalmazunk: vagy egyszerre horgoljuk le a két szemet mindkét blokkból, vagy egymás után. 
A 2. módszer alkalmazása folyamatos horgolás közben, ezért rendkívüli mintaválasztási szabadságot ad! Folytathatjuk a kész blokkot is, de válogathatunk a kedvenc mintáink közül is. 
Színterv

A méretterv

Nem az összedolgozási módszerek bonyolultsága miatt készült el ez a poszt a 265. blokk után, hanem a tervrajz miatt: melyik blokk, melyik másikat előzi meg, vagy követi, hiszen nem voltak egyformák és a kisebbeket szerkesztettem középre (12 cm-ig) és nagyokat a szélére (12,5 cm és e felett.) Végül az időrendi sorrend mellett maradtam, hogy leolvasható legyen a napi időjárás. Sokáig gondolkoztam a napok feltüntetésén is, de aztán erről lemondtam, nekem ennyire nem fontos a pontos dátum. A középső rész olvasási iránya: a bal felső saroktól balról jobbra, lentről lefelé, csak oda sorokkal (nem oda-vissza!) a jobb alsó sarokig. 17*17 sor.
A széle 19-19 négyzet és körbe megy: a bal felső sarokban indul és az alatta levővel végződik. Itt nem teljes a sorrend, mert a legnagyobb 14 cm-es blokkokat ajánlom a sarokba, mert egyszerűen jobban néz majd ki így a takaró. (Azóta, hogy ezt kitaláltam előfordult a csíkon belül is pár. De azt gondolom, az már nem lesz annyira zavaró, mintha egy kicsi 12,5 cm-es lenne a sarkon. De be lehet rakni a közepére is, ha valakinek úgy jobban tetszene.)
Nem véstem kőbe a tervemet, ha valakinek máshogy tetszene, nyugodtan változtasson rajta!


Na még egyszer a színes kosár.
A széle köré raktam az összeállításhoz szükséges gombolyagokat,
belül láthatóak a többi blokkhoz szükséges színek.
A régebbiek maradékát elraktam már.

Az összedolgozáshoz szintén a szivárvány színeit válogattam össze, középen van a lila és kívül a piros. De! A lehető leghalványabbakat (kivéve a rózsaszín) választottam  a szóba jöhető színekből. Nincs köztük már használt! A közepéhez kevesebb színre lesz szükség, a szélén valószínűleg 1-1 gombóc bele fog menni körönként, úgyhogy 3-3 gombóccal készültem. Értelemszerűen nincs még kész, csak 2018. március táján fogom megtudni, jól gondoltam-e (kivéve, ha most belehúzok és már csak a két rész összekötő szakasz és a széle maradna januárra. Majd meglátjuk, egyelőre nem hiszem, hogy van erre esély.)


A projekt lapom.
Én ezen követem a színeket (vagy nem követem...)
Már minden szín rajta van, egyedül a csapadék mentes
színkódok hiányoznak róla... 
A keretszínek

Nézzük a részleteket tehát!

A széleket leginkább az 1. módszerrel dolgozzuk össze (mindjárt, mindjárt!) A munkánk iránya minden esetben a takaró belsejétől a takaró széléig fut, azért, hogy szép egységes képet mutasson. Az alsó szél belső hossza 1,5 cm-rel hosszabb a felsőnél, így azt csak az első összedolgozásos módszerrel csinálhatjuk, míg a felsőt kicsit meg kell hosszabbítani. A horgolást érdemes egymással párhuzamosan csinálni és folyamatosan összeméregetni ezeket. A 4 utolsó blokk nem számít! 
A széleken belül legyen egyenes szélünk, a külső szélen a végső simítások elkészítésekor egyenlő nagyságúra horgoljuk.


A felső sor blokkjai
Az első három és a
második sor balról az első két blokkjának összedolgozását fogom megmutatni.


A belső négyzeteket le kell mérni minden alkalommal és filigrán mintával körbehorgoljuk úgy, hogy 12 cm oldalhosszuk legyen. - Utólag leírhatom: érdemes menet közben megcsinálni, mert egy-egy nap 1-2 sorral több vagy kevesebb nem számít, na de, mikor már 365 blokkja van az embernek! Akkor hónapokig tart és unalmas... -  A 12 centiseket rögtön illeszteni fogjuk a többi blokkhoz, ha két 12 centis találkozik, vagy nem néztük meg a blokk készítése előtt a tervrajzot és elfelejtettük, akkor összedolgozzuk. A csúcsoknál az egymással szemközti csúcsokat dolgozzuk egybe, mert szebb az eredménye.
A mintákat ízlés szerint válogassuk össze. Nekem vannak nagy kedvenceim: a nagyi-minta, a V-öltés (1 pálca, 1 láncszem, 1 pálca), a rizsminta (1 rövidpálca, 1 láncszem) és ennek különféle változatai, a keresztöltés, így ezek közül válogatok. Akinek a bogyók a kedvencei, alkalmazza nyugodtan ezeket! A módszer az összedolgozás 2. módszeren alapszik.
A nézőpont az ágy előtt állva (ágyon fekvő is lehetne...), így az irányítandó blokkokat (olyan is lesz nemsokára!) a takaró alja felé fogjuk beilleszteni (tehát a blokk alsó része a takaró alsó része felé esik.)

Vagyis tehát

Összedolgozás 1. módszer:


A 2. és 36. blokk.

A 2. blokk sarka. Ez két láncszemből áll, így a másodikban kezdem.
A belső szálba szúrok.

A 36. blokk 3 szemes sarka, itt is a másodikkal kezdek.
Ismét a belső szálba szúrok.
Össze lehet fordítani a blokkokat, csak arra kell vigyázni, hogy jó helyen menjen a fonalunk!

És készen állunk az első kúszószemhez!

Most csúszóhurokkal kezdünk. Ez a minta kibomlik más módszerrel.

Áthúzom.

Megismétlem a következő két szemmel: egyik a 2. blokk következő szemének a hátsó szála, a
másik a 36. blokk következő szemének hátsó szála.
A fonalat mindig a két blokk között tartom.
Ha összefordítjuk, akkor erre az egyre figyelni kell, hiszen a munka közepén halad!

Áthúzzuk.

Az utolsó szem. Csak a rövidebbet horgoljuk végig, a hosszabbikat nem!
Elvágjuk a fonalat.

És áthúzzuk az utolsó szemen.
Jól meghúzzuk, hogy a helyén maradjon, míg világ a világ.

Kész!


Ilyen a fonákoldala.
Megjegyzés: ezzel a módszerrel dolgozhatunk a fonákoldalról is
(főleg ruhadaraboknál javaslom), egy szép tűzőöltés sor marad a színoldalon,
a belsőn egy könnyen oldható láncszemsor és teljesen lapos!
Megjegyzés 2: ha váltogatva vesszük fel s szemeket: előbb az egyik, utána a másik és a következő szemnél a másikkal kezdjük és az egyiket vesszük fel a tűre másodjára, szebben kiterül a két blokk.

Összedolgozás 2. módszer: ez nem nulla távolságú varratot eredményez, így alkalmas arra, hogy kiegyenlítődjön az egymással szemközti szélen a belső oldalak hossza.


A 93. és 93. blokk
Csúszóhurokkal kezdjük, akárcsak az elsőnél és ugyanúgy kúszószemeket horgolunk, csak

Először a 93. blokk sarkába horgolunk egy kúszószemet.

Aztán a 94. blokk sarkánál.
Kicsit furán áll a horgolótűm?
Természetesen! Nem a megszokott hátoldalról szúrást alkalmazom,
hanem a 94. blokkba is a színéről szúrok!
Lehet nyugodtan forgatni a két oldalt!

És akkor még egy a 93. blokkba.

És a 94. blokkba

Ismételjük a végéig.




Sorhosszabbítás a szélső blokkokhoz és hullámos blokkoknál.


A 167. és 2. blokk.
Van egy kis gond: teljesen hullámos!
Mi legyen?
Kiegyenesítjük!

1 pálca a 167. sarkába

A 2. színe felől szúrunk

1 kúszószem

Ismét 1 pálca a 167. sarkába.

Ismét készítünk egy kúszószemet a sarokra

A 167. blokknál még egy pálca a sarokba,
a 2. blokknál viszont a sarok túlzsúfolt lenne, itt már az első szembe szúrunk.
Arra kell figyelni, hogy a blokkban fordítva szúrunk a szemekbe:
mindig a pálca mögött lesz a hozzá tartozó szem!

A kúszószem

A 167. blokk első 3 szemébe 1-1 pálca, a 2. blokkba 1-1 kúszószem

A 167. blokk következő 3 szemébe 1-1 kétráhajtásos pálca, a 2. blokkba 1-1 kúszószem

A 167. blokk következő 4 szemébe 1-1  pálca, a 2. blokkba 1-1 kúszószem

A 167. blokk következő 2 szemébe 1-1  félpálca, a 2. blokkba 1-1 kúszószem

A 167. blokk következő 5 szemébe 1-1  rövidpálca, a 2. blokkba 1-1 kúszószem

A hullám után tükrözve folytatjuk egészen a...
Hány pálcát készítsünk?
A legkönnyebb úgy eldönteni, hogy megnézzük többel is.

Közelebb.

És kevesebb pálcával.
Nekem a kevesebb több lett, itt fejeztem be!

Elvágtam a szálat, egy láncszem, jól meghúztam!

Fonákoldal

Vigyázzunk a "fonatokra"! Úgy szép, ha egy irányba mennek.


Már csak 14...


Plusz két sor, ha 3 cm hiányzik:


A 9 centis blokk: 5.
Ebből egy van, január 6. után már csak nagyobbakat csináltam!

A színterv szerinti világoszölddel keretezem.
A klasszikus nagyi-mintával: 3 pálca a lyukakba, a sarkon 3 pálca, 3 láncszem, 3 pálca.

Majd folytatom. Egy centivel akkor növelem a blokkot, ha rövidpálcás sort készítek.
Adódik az 1 rövidpálca, 3 láncszem váltakozásával készülő minta (egy klasszikus variációja a nagyiknak.)
A sarkon is, csak oda kerül még egy rövidpálca, és persze ezután is 3 láncszemet kell horgolnunk.

Plusz egy sor, ha 2-2,5 cm hiányzik:


5. és 6. blokk.Ide is a klasszikus nagyit választottam. A különbség 5. és 6. között az,
hogy 6-ba a pálcák közé 1-1 láncszemet is horgoltam.

Mivel a szélén vannak a központi egységnek, ezért ezek felső szélét is belefoglalom.
A 2. összedolgozási módszert alkalmazzuk: a másik blokkba mindig kúszószemeket
horgolunk. Ahová illene. Ez teljesen ízlés dolga!

Itt: két sarokláncszem után 1 kúszószem.

Aztán folytatom azt a blokkot, amit éppen horgolok: 1 láncszem,

A sarokhurokba 3 pálca, 1 láncszem, és azután horgolok egy kúszószemet a második rövidpálcába!

Aztán kúszószem a 3. , 4. , 5. oldalurokba, végül az utolsó előtti rövidpálcába.
Közben horgolom a másik oldalát, ahogy jön éppen. A kúszószemeket
mindig a láncszemek után illesztem bele.

Alul nincs összehorgolva!
Megmérem, hogy megfelelően nagy-e!
Most könnyebb visszabontani, mint a végén rájönni, hogy
ups! I did it again. 

Plusz egy sor, ha 1,5 cm hiányzik: félpálcákkal dolgozzunk!

Plusz egy sor, ha 1-0,5 cm hiányzik: rövidpálcákkal dolgozzunk!


A belső 9 blokk összedolgozása. A választott szín a halványszürke. Egy ezüstösen csillogó fonalat találtam. 19 g fogyott az 5 dekás gombolyagból. (Sajnos ez az adat nem alkalmas teljes kalkulációra!)


162. blokk
V-öltésekkel körbehorgoltam.

A  163. blokk, ismét V-öltések. Hogy illeszkedjenek, egymáshoz rakom őket munka közben!

A sarkokat kihagyom!
A V-öltések közé horgolom a kúszószemeket.

A sarkot kihagyom!

Mérek.

A 164. blokk.
11 centis, itt rövidpálcasort horgolok.
A mintát úgy választottam, hogy jól illeszkedjen az eddigiekhez.
A sarokra 1 rövidpálca, 2 láncszem, 2 rövidpálca, utána
 * a következő szembe 1 rövidpálca, 2 láncszem, a harmadik szembe 1 rövidpálca*.
Az első pálcát minden oldalon kihagytam

A sarok kimarad!
Azután a V-k közé öltöm a kúszószemet, a két láncszem között:
1 láncszem, kúszószemmel átöltök, 1 láncszem.

Itt jól látszik.
Közben a 164. blokkot horgolom körbe.

A sarok kimarad!

A 188. blokkot hozzáhorgolom. A 162. alá.
MOST fogom rögzíteni a sarkát! Az átlósan szemközti blokk sarkához!

A felette lévő sarkát ugyanúgy kihagyom, mint eddig!

Kész!

190. Ennek van iránya, tehát oda kell figyelni, hol kezdem és hogy csatolom!

Mellette levőket már csatlakoztattam középen, most ezt fogom összehorgolni átlósan a szemköztivel.
Közben közrefogom az előző csatolást! Jól rá kell húzni, ne legyen laza!

Kész is!

És így tovább.
Középen a 191. blokk.
Alul a 213., 214., 215. Itt is vigyázzunk az irányokra!

A munka végén két blokkcsoportot fogunk kapni: a külső 1 blokksornyi szélét és a belső blokkokat. A kettő nem ér össze, a köztük lévő rés kitöltése az összes elkészülte után következik. Elég hosszú feladat és meglehetősen unalmas is. 
Ezután a szélét dolgozzuk el, egy rövid csipkével.

És tényleg az volt. Ugyan valóban befejeztem a takarót 2017.december 31-én, mégis az összeállítással elhúztam egészen 2020-ig. És attól tartok, ha nem unom magam halálra a pandémia alatt, még tovább tartott volna...

Bontás-bontás-bontás.
Már kész volt, mikor megmutattam a barátoknak,
először terítettem ki és
és
és
az egész hullámos volt!
Úgyhogy bontás, vettem még fonalat (kétszer, csomagküldővel és nem volt ingyen...)
És még egyszer elölről az összeállítás.
A képen a sokadik bontás, mert még utána is párszor módosítani kellett, hogy szép legyen.
Nem kötöttem kompromisszumot!
Nem!

Gyöngyöcskék

Az utolsó öltés.
4 év után!

Szélcsipke

Kész!

Szóval, nagy, de nem nagy. 
(Nincs az ágyon az ágynemű!)





Körbejárás

Érdekel a mintája?

Ez a minta szabadon felhasználható, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

(A poszt eredetileg 2017. októberében jelent meg.)

Megjegyzések