Levendula szezooon!

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

Nagyon régóta próbálkozom levendula tartásával, eleddig sikertelenül, de óriási szerencsémre anyukámnak vannak ebben sikerei. Meg is dézsmáltam a virágjait.


Mikor érdemes leszedni?
Több válaszom van:
  • Ha zavaró a méhek, dongók jelenléte. A nem virágzó levendulabokor átmérője 60 cm körül lehet, de virágzáskor hatalmas bokorrá fejlődik, amin hemzsegnek a méhek. Ha út mellé van ültetve, akkor ez eléggé zavaró. A szezon elején ezért szoktam levágni a hosszú szálakat.
  • Mikor biztosan van időnk buzogányt szőni.
  • Még azelőtt, hogy kiperegnek a magvak a szárból. 

Vállfás szekrénybe a vállfára rakható lógós változatokat, a polcos, fiókos szekrénybe a levendulás párnácskákat próbáltam eddig ki.



A lógatható verzió: a levendula buzogány



Végre hát, kipróbálhattam a levendula buzogány készítést. Nagyon sok helyen van képes útmutató és akad videó is, csak pár dolog nekem nem tűnt fel ezekben. Így rögtön 16 szállal kezdtem és ki is derült, hogy páratlan szállal kellett volna. 
Aztán a sorba rendezéssel gyűlt meg a bajom: később ráéreztem, a 15 szálat elnegyedelve, ezeket elrendezve egyszerűbb a rendezgetés. 
És végül, rögtön jobbról balra kezdtem szőni és borzasztó nehéz volt, mert folyton összegabalyodott minden mindennel. A másodiknál megváltoztattam az irányt, balról jobbra és mindjárt ment a dolog, könnyű volt megtartani a befont részt is. 


Mindenezek előtt pedig a kínzó kérdés: mennyi szalag kell egy buzogányhoz? Sehol nem találtam, ezért álljon itt: maximum 2,5 méter egy hosszú fejű, vastagabb, 15 szálas darabhoz, aminek a szára is végig be van tekerve. Ha kisebbek a levendulafejek, vagy kevesebb szálból készül, illetve csak a fej rész van befonva, akkor akár 1 méter is elég lehet. Egy csokornyi levendula (olyan 7-8 centi átmérőjű) legalább 10 buzogányra is elég lehet.
A virágzás kezdetekor leszedett csokorból olyan 2 napig tudunk buzogányt készíteni, utána nagyon kiszárad a szára, el kezd töredezni. Míg a későbbiek hamarabb kiszáradnak. 
Tálca fölött dolgoztam, a lehulló szirmok mehetnek a párnácskákba.

A folyamat:


Páratlan számú levendulaszálat kiválasztunk.
Nagyjából egyforma hosszúak legyenek a fejeik.
Összekötjük.

A csomót a fejekig húzzuk

Behajtjuk a vesszőket.

Jobbkezesek balról-jobbra!
A szalag rövid szárát is eldugjuk a fejek közé.

Az első sor

A második. Ez a legnehezebb, mert
mindenáron szét akar csúszni az egész!
Szorosan kell tartani a már kész részeket!

A harmadik sorban már megtartja magát.

Csak tovább, tovább!

A vége felé elkeskenyedik a buzogány és ilyenkor összébb 
kellene húzni: kihagyunk 1-1 szakaszt: 
3 szár kerül a szalag alá és egy felé.

Itt a vége!

Megkötjük, jó szorosan!
Ilyenkor csinálunk egy hurkot az akasztáshoz.

A ládafiába valók

Egy tálca levendulaszirom.
És a jól végzett munka jutalma...

Ezeknél a levendula virágát, termését leszedjük a szárról és szép csomagolásba varrjuk, kötjük. Le lehet szedni frissen szedve is és szárítva is. A szárításkor már szekrénybe rakhatjuk a csokrot, érdemes egy tiszta textil szatyrot használni, ha kiperegnének a szemek, akkor ne legyen tele a szekrény a levendulával. Én legutóbb régi párnahuzatot használtam: meglehetősen nagy volt a termés. A szárnak sajnos nincs erős illata, én a mulcsba szoktam rakni, egy ideig nagyon kellemes rajta sétálni - utána lebomlik.

Adventre kiszárad.

Párnák készítése:
Kiválasztottam egy nyolcszögekből álló terítőmintát és meghorgoltam


Rávarrtam újrahasznosított ruhaanyagokra. Pamut, len-pamut, len keverékeket választottam.


Sima tűzőöltésekkel összevarrtam egy másik anyagdarabkával, a végén tölcsérrel megtöltöttem a virágokkal és összevarrtam.


Végül cikk-cakk ollóval körbevágtam az anyagot, másfél-két centire a varrattól.

Itt látszik a három fázis: a horgolt minta rögzítése, a levendula bevarrása és a körbevágott anyag.

Simán összevarrott, kifordított textil-zacskókat is csináltam. 

És aztán szétosztottam a családtagoknak és ajándékoztam a barátoknak:

Színkavalkád!

Mindenkinek jutott akasztós, zsákos.
A színeket a megajándékozott stílusához, kívánságaihoz igyekeztem igazítani.
(A lányom barátai is segítettek, ők nem szégyenlősködtek: kiválogatták, kinek, melyik tetszett.)

Levendulára fel! Egy hónap és itt a szezon!

Ez a minta szabadon felhasználható, amennyiben szeretnéd megosztani, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések