Dress like an Egyptian

Jó napot, jó napot, Zsófi vagyok! Heló, Mindenkinek!
Köszönöm a látogatást!

Már tavaly is elterveztem, hogy Egyiptomi ruhákat fogok készíteni, de aztán nem maradt rá időm és igazából a ruhatáram is elégségesnek bizonyult.

Az idén tudatosan szortíroztam és nem vettem helyettük újabb darabokat; elkötelezetten készülök a nagy nyári projektem megvalósítására.

Miről is van szó?

Alsóruházat
Félek nem leszek íly merész és mellet is eltakaró pántokat fogok használni.
De elsődleges tervem, hogy mindenből legyen egy-egy darabom - első körben.

Eredeti darab az Ó- és Középbirodalom közötti
I. Átmeneti korszakból

A nagy tervezgetésem közepette az általam is követett youtube-er, Daisy Victoria készített egyet, ráadásul az elkészítés módja és mintája megvásárolható a boltjában.


Viszont egy kész mintában mi a kihívás? Ugye, hogy semmi!

Azt gondoltam, hogy mivel "az" a bizonyos lenvászon már nem létezik (a kopt időszakban az egyiptomiak áttértek a pamut készítésre és a tudás, sajnos, elveszett), a lenvászon készítés fortélyait én is elengedem. Jelenleg gyártott anyagokat fogok használni, len cérnával és a tűzőöltést fogom csak használni. Világos fehérített, vagy fehérítetlen anyaggal fogok dolgozni, mint ahogy régen is tették. 

Az egyiptomi időkben keskenyebb szövőszékeket használtak, körülbelül fele ilyen szélesek voltak a vásznak, nem endliztek, hiszen tulajdonképpen méretre szőtték az anyagokat (nagyon sokáig, még a középkorban is.) Nos, én fogok, hiszen hordani is szeretném ezeket a ruhákat!

A talált lelőhelyek (ár/cm széles vászon): IKEA (3290/150), Natali Méteráru (3980/260), Fabrika Shop (4400/140), Málitex (2450/140), Bubulákovo (3800/140), Galéria Savaria (2200/?, háziszőttes, valószínűleg lepedők voltak.) Cérna: Butika (3 ágú), Lenfonal.hu (2 ágú is). Ha neked van más, kérlek írd ide kommentben! Köszönöm szépen.

Ha ezzel végzek, jöhetnek a menőségek: leplek, díszruhák és gyöngyfűzött alkalmatosságok, valamint a kiegészítők: parókák, övek, gallérok, szárnyak, kendők. Nagyon részletes leírásokat találhatunk itt, sajnos a képeket nem tudom leközölni.

Két viselési mód innen.

Nagyobb lepel ismét innen.

Nem csak képes útmutató, de a leírás is.


Fajansz gyöngyökből fűzve. Önmagában ez is tetszik, de inkább horgolással fogok hasonlót alkotni.

Tutankamon termés gallérja közvetlenül a MET-ből.

Információ annyi van, mint égen a csillag, ember legyen a talpán, aki képes eligazodni rajtuk. Az egyiptomi kincseket több ezer éve hamisítják, nagyon sok értelmezése is létezik. Csak mostanában alakult ki a régészetnek az az ága, ahol nem csak találgatnak, hogyan történhettek meg a dolgok a kor technikai színvonalán, de megpróbálják rekonstruálni a módszereket is. Ugyan régész nem vagyok, de nagyon érdekesnek tartom mindezt és amúgy is imádom kézzel készíteni a dolgaimat. Nem tudom teljesen hitelesen előállítani azonban a ruhákat! Többek között így is hobbi-lomok között hányódom, nemhogy még egy tucat újabb dolgot megtanuljak, begyakoroljam és elég jó minőséget készítsek. Így arra a megoldásra jutottam, hogy a "historically bound" vonalat követem, történelmileg kötött alkotásokat fogok készíteni, de a mai elvárásoknak is megfelelve. 

A leletanyag egyébként még elemzésekre vár. Már akadnak tanulmányok a textilekről és ruhákról, de a korábbi korok régészei nem igazán érdeklődtek az öltözékek iránt, nem volt meg a szükséges alaptudásuk sem, így meg kellett várni a XXI. századot, ahol az új szakma: a viselettörténész elkezdte feltárni a régmúlt történetét. 

Egy éve töltöm az akkumulátoraimat ehhez a feladathoz, számos anyagot összegyűjtöttem, a megvalósítás küszöbén járok. Már csak pár dologgal kell elkészülnöm és lomtalanítanom, hogy tényleg valóságot öltsenek az ókori egyiptomi eredetű nyári ruháim.

Amennyiben szeretnéd megosztani ezt az infot, arra kérlek a blogom nevével és linkjével tedd meg!

Várlak legközelebb is, addig is köss, alkoss, gyarapíts és fényre derül a napod!

Üdv: Zsófi

Megjegyzések